Thursday 7 April 2016

Kisah Nyata Gadis Kaya Menyamar Miskin Untuk Dapat Suami Jujur

JEDDAH– Untuk mendapat calon suami yang tidak tamak, seorang gadis Arab Saudi, yang memiliki simpanan tujuh juta riyal (sekitar 7 juta ringgit) sengaja mengaku sebagai wanita biasa yang miskin.
Tidak sekadar itu, si gadis juga mengaku berparas tidak cantik dan berkulit hitam dengan tujuan mendapatkan calon suami yang benar-benar menyintainya secara jujur.
“Tujuan menyembunyikan jatidiri sebenarnya bertujuan agar si gadis mendapat suami yang benar-benar menyintainya dengan tulus. Bukan kerana hartanya,” kata harian Al-Madinah.
Jatidiri palsu tersebut ditulis dalam borang. Akhirnya, calon suami, yang tulus menerima apa adanya sesuai dengan pengakuan dalam borang itu. Lelaki tersebut tidak menyangka mendapatkan “bidadari” yang hampir sempurna.
Hakikatnya, selain kaya, gadis itu juga berparas cantik, berkulit putih dengan budi pekerti mulia, di samping berasal dari keturunan terhormat.
Mingguan Wasilah, 7 Safar 1428H/ 25 Februari 2007, h. 19
*****************
Foto hiasan dari http://www.abc.net.au
Ini adalah catatan lama saya yakni sebelum blog ini dibuka. Moga memberi manfaat.
Cuba tanya diri kita: apakah kita mampu menjadi pemuda yang menang seperti contoh realiti di atas? Menang melawan nafsu sendiri. Musuh utama kita ialah syahwat yang sering mengajak ke arah kejahatan yang hidup sejasad dan senyawa dengan kita.
IKHLAS adalah sumber energyterpenting dalam melakukan apa perkara sekalipun. Ia berfungsi menjadi benteng paling ampuh berdepan tribulasi dunia yang semakin mencabar dan menikam IMAN dan TAQWA.
Apabila Kamu Mengejar Dunia, Dunia Lari Meninggalkan Kamu.
Apabila Kamu Mengejar Akhirat, Dunia Datang Mengejar Kamu.
Selain faktor dalam kisah realiti di atas iaitu cantik, berharta dan berketurunan mulia, termasuk dalam skop duniawi ini ialah betapa ramai para pemuda, bapa dan datuk mengejar perempuan bagi melengkapkan cawangan kedua, ketiga dan keempat namun wanita itu lari daripadanya. Tambahan pula, tata susila melamar atau dalam proses ke arah tercapai akad yang sah dicemari virus yang tidak diredai Allah SWT.
Sama ada Allah menjauhkan apa yang kita buru dari digapai atau kita berjaya mendapatnya tanpa diiringi barakah dari Allah SWT.  Mana pilihan kita? Kalau Allah SWT keutamaan kita, kita sangat bersyukur apabila ditakdirkan perkara pertama kerana ia akan mengembalikan kita kepada Allah.  Kalau perkara kedua, dibimbangi menjadi ‘istidraj’ .  Istidraj ialah nikmat yang dikurniakan Allah bertujuan menjauhkan manusia dari rahmat Ilahi.  Semakin bertambah nikmat, bertambah kekufurannya kepada Allah.  Na’uzubillah minzalik.
Lihatlah pula, para lelaki yang benar-benar memelihara hatinya untuk Allah SWT, para wanita atau wali kepada wanita berebut-rebut mengejarnya.  Bukan keranahandsomenya dia, bukan kerana kaya dan berjawatan tinggi atau berpengaruh dalam masyarakat tapi semata-mata kerana hati sejuk mendengar perihal akhlaknya. 
Masih ramaikah lelaki berkualiti sebegini pada hari ini?
Dewasa ini, ramai para suami berbangga apabila memperkenalkan isterinya sebagai seorang yang jelita, kaya, berjawatan dan bergaji tinggi.  Namun malu-malu dan segan bila isteri tidak secantik mana, hanya tinggal di rumah jaga anak-anak, bukan pula keturunan berpangkat dan kaya.
Nilai iman dan taqwa sudah jatuh ke ranking paling bawah kerana ia tidak akan menjadi topik perbualan utama.
Kita hampir lupa atau langsung tidak ingat siapakah tokoh penghulu wanita syurga?
Kaya atau miskin puteri kesayangan Rasulullah SAW? Apa kerjaya dia? Apa jawatan dia? Kalau pun ada berita menyifatkan Fatimah al-Zahra sebagai rupawan, berapa banyak hadis atau athar yang membesar-besarkan paras beliau berbanding kisah-kisah penyubur iman dan taqwa?
Cubalah tanya kepada para pemuda kita, apabila kita mahu padankan dengan mana-mana muslimah kita (atau dia cari sendiri), apakah soalan pertama yang terpacul dari lidahnya?
“ Comel ke? Putih ke hitam? Kerja apa?….”
Berapa kerat pemuda yang bertanya “Apakah si gadis seorang yang berakhlak mulia?”
“Apakah symptom iman muslimah tersebut? ”
“ Apakah si gadis pencinta kebenaran? Atau gigih mempertahankan maruah diri dan agamanya?”
Asas pembinaan Baitul Muslim di kalangan umat Islam akan menjadi penentu kualiti individu dan rumahtangga masyarakat Islam.
Ulasan ini berdasarkan cerita di atas.  Sekadar memanaskan semula pesanan Nabi SAW mengenai kriteria utama memilih pasangan. Bagi yang muslimah, harus difahami sebaliknya.
Pemuda dalam kisah di atas telah mendapat bonus di dunia hasil keikhlasannya; Sudahlah sang bunga cantik berkembang, berbau wangi (berakhlak mulia), berketurunan mulia dan berharta pula.
Wa la hawla wala quwwata illa billah al-‘aliyy al-azhim.
Moga Allah mengampunkan kelemahan kita, memberi kekuatan dan senantiasa memandu kita hingga selamat sampai ke destinasi abadi. Amin.
Tidak mempunyai wang yang cukup adalah perasaan yang biasa bagi kebanyakan kita, ramai orang yang mungkin agak digunakan untuk kenyataan ini.
Tetapi apa yang berlaku apabila kecemasan timbul dan anda benar-benar diikat?
Pinjaman peribadi menawarkan penyelesaian tunai segera untuk membantu anda mencari rancangan anda dalam jangka masa pendek.
Pinjaman ini bagaimanapun mempunyai pelbagai jenis versi yang boleh membingungkan, jika anda belum memohon satu.
Jadi sini adalah pengenalan untuk membantu anda memahami jenis-jenis pinjaman peribadi dan jenis yang terdapat di Malaysia.
seorang lelaki yang menerima pinjaman peribadi dan berjabat tangan dengan jurubank dalam bangunan dengan bandar sebagai latar belakang
Anda boleh memikirkan pinjaman peribadi sebagai kaedah pembiayaan yang mempunyai ciri-ciri berikut:
Tempoh pembayaran balik yang lebih pendek daripada pinjaman yang lain, biasanya 1 hingga 10 tahun
Pinjaman yang kurang daripada gadai janji tetapi kadar faedah yang lebih tinggi
Boleh digunakan untuk membiayai apa-apa kerana peminjam akan dapat wang tunai, tidak seperti kad kredit.
Pinjaman peribadi diiklankan sebagai cara yang berdaya maju untuk palam kebocoran aliran tunai.
Walaupun, kadar faedah 10-13% adalah perkara biasa, anda boleh mendapatkan kadar yang lebih rendah bergantung kepada faktor-faktor risiko yang berkaitan dengan permohonan anda.
Sejarah kredit peminjam, jumlah pinjaman, tempoh pinjaman dan juga industri peminjam bekerja di akan dipertimbangkan apabila mengira kadar faedah boleh tawarkan.
Banyak institusi kini menawarkan pinjaman kepada individu berpendapatan rendah (walaupun kadar faedah yang jauh lebih tinggi), kadar khas bagi syarikat-syarikat berkaitan kerajaan atau kakitangan kerajaan, kelulusannya cepat juga.
Anda boleh memohon pinjaman serendah RM1,000 hingga sebanyak RM150,000 bergantung kepada pemberi pinjaman dan kriteria kelayakan individu anda.
Mengapa Anda Adakah Perlu Pinjaman Peribadi?
Ini mungkin bahagian yang terbaik tentang pinjaman peribadi, anda boleh menggunakannya untuk membiayai keperluan peribadi, yang boleh menjadi apa sahaja, percutian impian, beg pereka atau hadiah mewah.
Kelihatan menarik, tetapi pinjaman adalah perkataan 8 huruf atas sebab-sebab: ramai orang mendapati diri mereka dalam masalah kewangan yang serius kerana mereka tidak memahami sepenuhnya tanggungjawab pembayaran balik.
Pertimbangkan dengan teliti sebelum mengambil pinjaman.
Adakah anda benar-benar memerlukannya? Jika anda boleh menunggu, ia mungkin tidak adalah idea yang terbaik untuk mendapatkan pinjaman masa ini, tetapi dalam kes kecemasan, ia boleh menjadi satu pendekatan yang praktikal untuk bantuan kewangan.
Pinjaman berguna untuk bil-bil dan kecemasan dan kad kredit hanya tidak akan memotongnya, tetapi serius mengenai pembayaran balik untuk mengelakkan apa-apa blacklist yang tidak diingini.
Jenis-jenis Pinjaman Peribadi
Sebagai klasifikasi teknikal untuk pinjaman peribadi, terdapat pinjaman bercagar konvensional, pinjaman tidak bercagar cepat dan pinjaman penyatuan. Berikut adalah butiran mengenai setiap satu:
Pinjaman Peribadi Bercagar
Pinjaman Tidak Bercagar
Pinjaman Penyatuan
Anda Perlu Ambil Pinjaman Peribadi?
Pinjaman peribadi adalah alat yang sebenar membantu untuk meningkatkan kewangan anda, dan banyak iklan pinjaman memberitahu anda ia membiayai impian anda.
Tetapi impian ini boleh bertukar kepada mimpi ngeri kewangan, jika anda tidak bersedia untuk membuat pembayaran balik.
Untuk memutuskan sama ada anda perlu mengambil pinjaman peribadi, mempertimbangkan soalan-soalan berikut:
Tunai kaedah terbaik untuk membantu anda dalam keadaan tertentu anda atau akan kad kredit memadai?
Berapa banyak yang anda bercadang untuk meminjam?
Bolehkah anda selesa membayar balik ansuran bulanan?
Apakah jumlah faedah yang dibayar dibenarkan melalui utiliti penggunaan pinjaman itu (adakah ia bernilai)?
Jika bagaimanapun, anda benar-benar memerlukan wang dan anda harapkan dengan pasti yang hebat yang anda akan mempunyai pendapatan untuk membayarnya, maka anda perlu mengambil kira salah satu kemungkinan laluan ke arah pembiayaan peribadi.
Pinjaman ini mungkin kelihatan sama dalam bentuk tetapi tidak mungkin semuanya mempunyai khusus sama.
5 Perkara yang Anda Perlu Tahu Tentang Pinjaman Peribadi
Pinjaman peribadi adalah cara yang baik untuk mendapatkan wang tunai, untuk bayar apa sahaja yang anda mungkin perlu bayar.
Tetapi bagi ramai, keperluan boleh datang pada satu masa di mana mereka hanya membayar banyak perhatian kepada terma dan syarat.
Perkara yang baik tentang produk pinjaman adalah bahawa mereka jarang berbeza.
Untuk hampir setiap pinjaman, terdapat hanya 5 soalan penting anda perlu tanya diri sendiri dan bank berkenaan untuk mendapatkan maklumat yang anda perlukan untuk membuat keputusan.
lelaki arab bertanya tentang pinjaman peribadi di telefon
1) Adakah Anda Memerlukan Pinjaman Peribadi?
Pinjaman peribadi boleh datang dengan cukup beberapa yuran, caj dan beberapa kadar faedah yang tinggi.
Pertimbangkan jika tidak ada pilihan lain selain pinjaman pada masa ini.
Jika ia bukan kecemasan, mempertimbangkan menjimatkan sehingga lebih satu tempoh masa atau jika itu bukan satu pilihan, harta pembiayaan semula boleh menyediakan tunai tambahan pada kadar faedah yang lebih rendah (tetapi anda masih akan dikenakan yuran guaman untuk perjanjian pinjaman baru).
Kad kredit mungkin mempunyai kadar faedah yang lebih tinggi, tetapi ada fleksibiliti tambahan untuk membayar balik segala-galanya dalam masa yang lebih singkat tanpa yuran penalti.
Sebelum walaupun mempertimbangkan teknikal pinjaman, tanya diri anda jika anda telah benar-benar habis setiap cara lain untuk mendapatkan wang.
2) Adakah Saya Perlu Keselamatan / Hubungan Tertentu Dengan Pihak Bank untuk Melayakkan Diri?
Bagi sesetengah produk pinjaman peribadi, pinjaman hanya diberikan kepada mereka yang mempunyai deposit tetap, dana pelaburan, unit amanah atau akaun lain (seperti simpanan atau kredit kad) dengan bank yang berkenaan.
Kadang-kadang ia tidak begitu banyak pra-syarat untuk kelulusan tetapi satu cara untuk mendapatkan pinjaman.
Kadar faedah yang lebih rendah juga pinjaman khas untuk kakitangan awam atau pekerja syarikat berkaitan kerajaan. Mencari pinjaman yang terbaik untuk anda.
3) Berapa Banyak Kadar Faedah Adakah Saya Akan Membayar?
Bagi kebanyakan orang, tempoh pinjaman tidak mungkin hanya setahun dan dengan itu, ia akan menjadi penting untuk mempertimbangkan berapa banyak kadar faedah yang anda akan membayar untuk sepanjang tempoh pinjaman.
Garis panduan baru Bank Negara telah mengurangkan tempoh pembiayaan pinjaman kepada 10 tahun.
Walau bagaimanapun, kebanyakan pinjaman kepada pekerja sektor bukan kerajaan tidak terjejas, kerana tempoh biasanya dihadkan kepada 7-8 tahun.
Walaupun di nombor ini, tahap kadar faedah yang dibayar untuk pinjaman 6 tahun boleh menjadi sangat tinggi.
Biasanya, jumlah pinjaman sebanyak RM10,000 dengan 9% setahun, kadar faedah akan dikenakan bayaran jumlah yang berikut dalam faedah bergantung kepada 2, 4 atau 6 tempoh.
Bagi setiap tahun, kadar faedah akan dikira berdasarkan jumlah pembukaan dan tidak baki bagi pinjaman peribadi yang paling. Oleh itu, anda akan dikenakan bayaran yang sama menarik setiap tahun tidak kira berapa banyak yang anda telah dibayar balik.
Seperti yang digambarkan di atas, tempoh 6 tahun untuk pinjaman RM10,000 dikenakan faedah sehingga lebih daripada separuh jumlah yang dipinjam.
Walau bagaimanapun, bayaran balik bulanan hanya berbeza dengan jumlah yang kecil.
Membayar pinjaman anda dalam masa 2 tahun boleh menjimatkan RM3600. Menghulurkan pinjaman anda untuk tempoh yang lebih lama boleh membuat bayaran bulanan yang lebih murah, tetapi jumlah kos pinjaman naik dengan ketara.
Kadar 9% Jumlah Pinjaman RM10,000
24 Bulan 48 Bulan 72 Bulan
Bayaran Pokok RM416.67 RM208.33 RM138.89
Pembayaran Faedah RM75.00 RM75.00 RM75.00
Jumlah Bayaran Balik Bulanan RM491.67 RM283.33 RM213.89
Jumlah Faedah Dibayar RM1800.00 RM3600.00 RM5400.00
4) Berapa Banyak Saya Mampu untuk Membayar Balik Setiap Bulan?
Melihat kadar faedah yang dikenakan ke atas, jika anda mampu untuk membayar balik pinjaman anda dengan cepat, adalah lebih baik untuk berbuat demikian. Pertimbangkan semua komitmen.
Walau bagaimanapun, jika minimum adalah semua yang anda mampu untuk membayar balik, ia akan menjadi tidak dapat dielakkan untuk memilih jadual pembayaran balik yang lebih lama, membayar kadar faedah lebih banyak tetapi dengan risiko yang lebih rendah daripada ingkar.
5) Apakah Caj-caj Lain yang Akan Saya Tanggung?
Ramai yang terkejut apabila mendapati bahawa jumlah pinjaman yang dikeluarkan adalah lebih rendah daripada apa yang mereka telah memohon selepas ditolak yuran dan caj bank-bank.
Jika anda memohon pinjaman tepat pada jumlah yang anda perlukan, kekurangan boleh menyebabkan beberapa kesulitan.
Mungkin juga terdapat penalti untuk penyelesaian awal atau pembayaran lewat. Beberapa bank juga memerlukan anda mengambil insurans Takaful ke atas pinjaman, dan ini akan dikenakan bayaran premium insurans.
Sentiasa periksa syarat bank untuk salah satu atau lebih daripada caj yang paling biasa:
Yuran pemprosesan
Tugas setem
Yuran penamatan awal
Penalti pembayaran lewat
Yuran insuran
Pinjaman peribadi boleh menjadi beban yang lebih besar daripada mana-mana produk pinjaman lain, kerana pembayaran lewat dan kadar faedah yang tinggi.
Sentiasa mempertimbangkan 5 perkara penting sebelum menandatangani di garis titik.
Jenis Pinjaman Peribadi di Malaysia
Kadang-kadang anda hanya perlu untuk meminjam wang tunai dengan pantas.
Sebelum anda menghubungi ah long, lihat panduan kami kepada banyak dan pelbagai pinjaman yang berbeza yang ada di Malaysia.
Sekarang kita memperluaskan lebih sedikit mengenai topik ini, yang masuk ke dalam pelbagai jenis pinjaman yang ada dan yang mana sesuai dengan keperluan kewangan anda yang terbaik

2 comments :

  1. INI MY STORY, tapi sulit untuk percaya, IT NYATA

    Halo semua saya kehilangan suami saya 3 tahun yang lalu saya tinggal di kota Bogor, Indonesia dengan anak-anak saya yang tidak bisa membayar uang sekolah, bisnis bangkrut, akan ingin berbagi sejarah nyata besar ini banyak mungkin tidak percaya tetapi, allah tahu yang terbaik di bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari prof AASIMAH AADILA AHMED kREDIT, ketika saya pertama kali membaca tentang perusahaan ini pada jurnal bisnis saya tidak percaya sampai saya meminta saya tetangga saya yang mengambil pinjaman gunung sebelum ketika kita diusir dari rumah kami ketika saya tidak bisa membayar tagihan saya lagi, Setelah ditipu dan tertipu oleh berbagai perusahaan online dan ditolak pinjaman oleh bank saya dan lain beberapa serikat kredit lain saya mengunjungi anak-anak saya diambil oleh anak asuh, saya sendirian di jalan saya diberitahu tetangga saya i siap untuk melakukan apa saja untuk mendapatkan anak-anak saya baik-baik saja meskipun, risiko meminta secara online pinjaman tinggi, tapi dia meyakinkan saya bahwa saya akan menerima pinjaman saya dari mereka (AASIMAH AADILA AHMED pINJAMAN PERUSAHAAN). Pada berpikir dua saya mengambil karena tunawisma saya saya mengambil percobaan dan diterapkan untuk pinjaman, untungnya bagi saya saya menerima pinjaman sebesar $ 68,000.00 pada tingkat 1% dari (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com). Senang saya mengambil risiko dan diterapkan untuk pinjaman. anak-anak saya telah diberikan kembali kepada saya dan sekarang saya memiliki rumah dan bisnis saya sendiri. Semua rasa syukur pergi ke (AASIMAH AADILA AHMED PINJAMAN FIRM) untuk memberi makna untuk hidup saya ketika saya telah kehilangan semua harapan, mungkin allah memberkati mereka, silahkan, tanpa biaya, Anda perlu tahu bahwa tidak semua cerita itu adalah bohong, berusaha lebih keras allah akan membawa Anda ke orang yang tepat, allah tidak akan pernah hidup Anda untuk mati di jalan kesedihan, untuk informasi lebih lanjut email saya (ennykitonga@gmail.com) perusahaan pinjaman jika Anda ingin mencoba (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  2. Nama saya Lady Rhoda Eny seorang guru sekolah di malaysia berkahwin tetapi suami saya meninggal dunia dalam kemalangan kereta, saya ditinggalkan dengan tiga kanak-kanak kepada diri saya sendiri untuk melatih, pada 9 Okt 2016 anak saya akhirnya keluar dengan kawan-kawannya untuk pek hiburan (Subang Jaya) dalam 3, Jalan PJS 11/11, Bandar Sunway, 47500 Petaling Jaya, Selangor, Malaysia, malangnya brek gagal dan mendapat ke dalam kemalangan yang dahsyat yang hampir kos mereka kehidupan mereka, tetapi Allah masih disimpan tetapi anak-anak saya mempunyai kecederaan dalaman dan doktor menuntut RM20,000 yang saya tidak mempunyai, jadi saya memutuskan untuk mencari pinjaman di mana-mana tetapi tidak berjaya, dan anak saya akan mati, jadi saya mula berdoa kepada Allah untuk membantu saya kerana saya tidak mempunyai satu, I 'ma janda tidak ada yang menolong dengan pinjaman, saya juga cuba bank tetapi mereka menuntut collecterial Saya tidak mempunyai, jadi saya pergi melalui internet di mana saya boleh mendapatkan pinjaman, maka saya melihat testifier pinjaman yang dipanggil Lady Jane (ladyjanealice @ gmail.com) supaya Saya melalui e-mel dan dia berkata, saya perlu menghubungi Mr Dangote (dangoteloangroupdepartment@gmail.com) jadi saya, saya telah diminta untuk mengisi borang dan sidang kemuncak kad Id saya untuk pengesahan, dan kemudian dihantar pulang ke e-mel melengkapkan dan menandatangani dokumen itu dan saya telah didakwa beberapa jumlah, saya begitu gila, tetapi saya bertanya Lady Jane mengenainya dan dia memberitahu saya ia adalah okay, yang saya percaya beliau, lalu saya dibayar jumlah yang diperlukan, di tengah-tengah malam saya telah memeriksa akaun bank saya, saya terkejut berapa ramai daripada permintaan pinjaman saya telah dipindahkan ke akaun bank saya, saya gembira, saya berdoa kepada Tuhan untuk pertolongan dan dia menghantar Mr. syarikat pinjaman Dangote untuk membantu, kini anak saya dengan baik dan sihat, terima kasih kepada wanita Jane dan Encik Dangote ini, hubungi saya melalui e-mel untuk maklumat lanjut dan membuktikan ladyrhodaeny@gmail.com.

    ReplyDelete